PROMJERA DESETAK KILOMETARA

STIŽE KOMET STOLJEĆA; VIDJET ĆE SE USRED DANA!?

NASA je prošli tjedan objavila da je nedaleko od Jupiterove orbite snimila zanimljivo svijetlo tijelo. Na prvi pogled ono ne izgleda kao nešto osobito, nije svjetlije od tisuća udaljenih zvijezda na nebu pa je potreban veliki teleskop da bi se vidjelo kako je riječ o kometu

Međutim, kada se kasnije tijekom godine približi Suncu, komet ISON trebao bi se pretvoriti u objekt koji će se golim okom moći vidjeti sa Zemlje i to usred bijela dana, ističu stručnjaci.

"Komet ISON je sungrazer (obitelj kometa koji prolaze vrlo blizu Sunca)", kaže Karl Battams iz Naval Research Laba. "Njegova orbita odvest će ga vrlo blizu Sunca, a znamo da to može biti spektakularan prizor."

ISON su u rujnu 2012. otkrili ruski astronomi Vitalij Nevski i Artiom Novičonok i nazvali ga po svome programu promatranja noćnog neba International Scientific Optical Network.

Za sada je još uvijek daleko, blizu Jupiterove orbite. "Po njegovu sjaju može se zaključiti da izbacuje prašinu i plinove iz prilično velike jezgre čiji bi promjer mogao biti između jednog i 10 kilometara", procijenio je Matthew Knight iz promatračnice Lowell Observatory.

28. studenog 2013. prljava snježna lopta proletjet će kroz atmosferu Sunca na nešto više od milijun kilometara od njegove površine. Ako preživi, mogao bi postati sjajan poput Mjeseca i nakratko će biti vidljiv usred dana. Njegov golemi rep na noćnom nebu mogao bi postati prava senzacija.

Neki izvjestitelji već su ga nazvali kometom stoljeća, međutim, Don Yeomans, NASA-in stručnjak za objekte koji prolaze blizu Zemlje (NEO) kaže da je za takve procjene još uvijek prerano jer su kometi poznati po svojoj nepredvidljivosti.

"Komet ISON ima potencijal da nam upriliči spektakl, no isto tako postoji mogućnost da se ne dogodi ništa", rekao je Battams.

Jedan od rizika je Sunce. Plimne sile i Sunčevo zračenje često uništavaju komete. Nedavni primjer je komet Elenin koji se raspao i nestao 2011. dok se približavao Suncu. No Elenin je ipak bio mnogo manji.

Ažurirano ( Utorak, 22 Siječanj 2013 12:30 )