GOTOVO -100°C

OTKRIVENO NAJHLADNIJE MJESTO NA ZEMLJI

Polarna hladnoća koja je početkom ovog tjedna pogodila dijelove Sjedinjenih Država ništa je u usporedbi s minus 93 stupnja Celzija zabilježenih na Antarktici u kolovozu 2010., pokazala je studija objavljena u ponedjeljak

Znanstvenici su taj podatak objavili nakon 32-ogodišnjeg satelitskog praćenja globalnih temperatura.

Istraživanja su utvrdila da visoki greben Istočne antarktičke zaravni zadržava »džepove« ledenog zraka čija je temperatura 10. kolovoza 2010. iznosila minus 93,2°C, rekli su znanstvenici na sastanku američke geofizičke unije u San Franciscu.

Prijašnji rekord iznosio je minus 89,2 stupnja, što je zabilježeno 1983. na ruskoj istraživačkoj stanici Vostok u istočnoj Antarktici, rekao je Ted Scambos, vodeći znanstvenik u Nacionalnom centru za snijeg i led u Boulderu, Colorado.

– Sumnjali smo da bi taj antarktički greben mogao biti ekstremno hladan, hladniji od Vostoka. – rekao je.

Izmjereni minus 20-ak je stupnjeva niži od najnižih ikad zabilježenih na Aljasci ili u Sibiru.

Najniže temperature na Antarktici bilježe se tijekom polarne zime na uzvišenjima na kojima ekstremno suh zrak omogućuje da se sva toplina isijava u svemir. Najhladnije točke ipak se ne nalaze na samim vrhuncima, već u udubinama na padinama planina gdje hladan zrak, budući da je teži, pada i skuplja se. Kada se nađe zarobljen u nekom od džepova, zrak se može ohladiti za još nekoliko stupnjeva.

– Teško je zamisliti ovako niske temperature, znam. – rekao je Ted Scambos iz National Snow and Ice Data Center u Boulderu. – No ja volim reći da je gotovo toliko hladno ispod smrzavanja koliko je kipuća voda vruća iznad smrzavanja–. dodao je.

Ažurirano ( Utorak, 10 Prosinac 2013 17:12 )